Fotografisch Archief; Scheve canule van Pod

16 mei 2017, Scheve canule van Pod

Ik heb inmiddels al bijna 9 jaar Diabetes Type 1 (sinds 16 juni 2008), een aantal jaar heb ik met de hand insuline met een pen gespoten. Daarna ben ik overgestapt naar een insulinepomp en nu heb ik sinds een aantal jaar een draadloze pomp. Mijn ervaring met de OmniPod is dat hij erg handig is. De Pod vul je met insuline en dan plak je hem op je huid. Met je PDM (Personal Diabetes Manager) kun je je bloedglucose prikken en de Pod aansturen tot insuline geven. Een nadeel is dat je altijd je PDM bij je moet hebben want je kunt niet zonder PDM insuline toedienen met knopjes, want die zitten niet op de Pod.

De Pod gaat 3 dagen mee en moet na die tijd verwisseld worden. Je koppelt eerst je oude Pod af voor je verbinding gaat maken met een nieuwe Pod. Je vult een nieuwe pod in het gaatje/rondje op de foto rechtsonder. De PDM moet je aan laten staan en die begint te piepen wanneer hij merkt dat de Pod gevuld is met een bepaalde hoeveelheid insuline. Dan moet je aangeven dat hij de weg van het reservoir tot aan de canule moet gaan vullen met insuline. Wanneer dit klaar is kun je de velletjes van de plaksticker die op de Pod zit er van af halen en de Pod op je huid plakken. Met de PDM geef je aan dat de canule ingeschoten mag worden, dit duurt enkele seconden na het aangeven. De canule wordt schuin ingeschoten met een naald die daarna weer terug trekt.

Het gebruik van de OmniPod maakt het leven met Diabetes Type 1 iets minder zorgeloos. Geen vervelend draadje meer, nergens aan vast blijven hangen of dat je insulinepomp op eens aan je bungelt wanneer je opstaat vanuit bed. Dat de OmniPod draadloos is maakt het zo fijn. Al is de Pod al redelijk goed terug gebracht naar een klein formaat en al naar een beetje dunner formaat, zou ik het als nog super vinden dat hij nog kleiner of in ieder geval nog platter gemaakt zou kunnen worden. Met dan ook nog eens dat hij net zo goed functioneert en dat er nog steeds dezelfde hoeveelheid insuline in de Pod kan. Soms doe ik mij namelijk nog wel eens even pijn aan mijn Pod. Nadeel is wel dat sommige mensen uitslag krijgen van de pleister en hier allergisch op reageren. Gelukkig heb ik hier geen last van, wat wel is dat ik soms zo erg moet peuteren aan de pleister om mijn oude Pod er van af te krijgen. Doordat de pleister zo goed blijft plakken! Aan een kant moet dat ook wel maar soms lijkt het eraf halen wel even wat pijn te doen zeker wanneer ik hem op de achterkant van mijn arm heb, op een moeilijke plek om hem er af te krijgen.

Soms blijkt dat de canule niet lekker zat en dat de canule een beetje geknikt is, dat was dit keer het geval zoals op de foto te zien op 16 mei 2017.

Nog steeds niet duidelijk wat het is en hoe het werkt? Bekijk dan dit filmpje.

Geef een reactie

